Legg til bokmerke

Bratthet: 30°

Gradering: Enkel

Opptur:

Rute (3.0 og 3.2): Terrengklasse 1 – Enkelt. Start på parkeringsplassen i Ljosanddalen og følg skiveien oppover. Etter nøkkelhullet (togundergangen) holder du til høyre i krysset og videre opp igjennom hyttefeltet i nordøstlig retning. Ved skiltet på toppen av Storebotnen kan du enten gå til Eilivseggi eller svinge rett øst mot toppvarden på Kleivafjellet.

Nedkjøringer

Storebotnen (3.0 og (3.2): Terrengklasse 1 – Enkelt. Retur samme vei som oppturen. Byr på enkel kjøring og fin småskog nederst.

Eilivseggi (3.1): Terrengklasse 1 – Enkelt. Brattere linje ned til Storebotnen før en følger ruten til oppturen ned mot Ljosanbotn.

Hyssingens hage (3.2a): Terrengklasse 2 – Utfordrende. Fra hyllen på 1000 moh. kjører du rett mot jernbanelinjen. Her finnes fine linjer i bjørkeskogen. NB! Husk å holde høyre når du nærmer deg toglinjen og passer denne ved å kjøre igjennom hyttefeltet og over tunellen ved Ljosanbotn stasjon.

Solbakken (3.2c): Terrengklasse 3 – Komplekst. Bratt linje direkte mot Solbakken. En følger et lite søkk, før en tipper over en bratt kant. Her må en være oppmerksom på små klipper og det bratte terrenget krever trygge forhold.

Ørneberget (3.2b): Terrengklasse 1 – Enkelt. Fra toppen kjører du rett øst. Nedkjøringen starter i slakt terreng som blir noe brattere idet en møter bjørkeskogen. Ved 870 moh. flater terrenget noe ut, en holder til venstre og runder rundt den lille toppen Ørnaberget. Jernbanelinjen passeres over tunnelen før en fortsetter videre ned til Rallarvegen som følges til parkeringen ved MUH.

TIPS:

Godt egnet for nybegynnere.