Legg til bokmerke

Bratthet: 30°

Gradering: Krevende

Opptur:

Rute (1): Terrengklasse 2 – Utfordrende. Turen starter fra Upsete. Gå under toglinjen, mot Vetle Upsete og videre oppover mot Gangdalen på høyre side av elven. Ved Gangdalsvante holder en til høyre i sørlig retning og følger dalen oppover i retning toppen. Fra toppen er det flere mulige nedkjøringer.

Nedkjøringer

Øykjafonn (1): Terrengklasse 2 – Utfordrende. Retur samme vei som oppturen. Breflanken ned til om lag 1400 moh. byr ofte på nydelig skikjøring hele sesongen.

Kaldavatni (1b): Terrengklasse 3 – Komplekst. Nedkjøringen begynner i slakt terreng de første 100 høydemetrene. Deretter holder du venstre og kjører en bratt side ned til Kaldavatni. Retur samme vei eller langs Kaldavatni og opp nedkjøring 1a.

Kaldavatni lett (1a): Terrengklasse 2 – Utfordrende. Her begynner du som ved Kaldavatni og holder sørlig retning hele turen ned det sørligste av vannene. Siden byr på fin kjøring hele veien ned. Retur til toppen samme vei.

TIPS:

Tidlig på sesongen tar en skiene på ryggen og følger sommerstien på venstre side av elven opp til Gangdalsvatne hvor det er mulig å krysse elven. Hvor langt du må bære skiene avhenger av snøgrensen. Breflanken gir ofte fin skikjøring allerede fra oktober for de ivrige.

Avslutt turen med en vaffel på Upsete fjellstove.